- Reklama -
wtorek, 30 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKoniec podwójnego karania niefrasobliwych kierowców

    Koniec podwójnego karania niefrasobliwych kierowców

    O ile nakładanie opłat dodatkowych (karnych) za postój samochodu bez ważnego biletu jest w pełni uzasadnione, o tyle nakładanie mandatów karnych swojej racji w ogóle nie miało. Kierowcy obarczani byli podwójną sankcją, z czego ta druga była znacznie bardziej dotkliwsza. Od 14 lutego 2014 r. taka zasada nie obowiązuje w polskim systemie prawnym, dzięki temu źle parkujący kierowcy nie muszą obawiać się mandatu.

    Wszystko za sprawą dwóch aktów prawnych – rozporządzeń Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej – rozporządzenia z dnia 3 października 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz rozporządzenia z dnia 23 września 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Zgodnie z nowymi przepisami, w ustawie Prawo o ruchu drogowym usunięty został przepis zabraniający postoju pojazdu bez wniesienia opłaty, a tym samym wskazany znak pozbawiony został funkcji zakazującej. Przepisy rozporządzenia wprowadzają również zmianę nazw znaków D-44 „strefa parkowania” na „strefa płatnego parkowania” oraz D-45 "koniec strefy parkowania” na „koniec strefy płatnego parkowania”. Ponadto obowiązywanie znaków ograniczono do „pojazdów samochodowych” (dawniej „pojazdów)” i tym samym dostosowano przepisy rozporządzenia do przepisów art. 13 ust. 1 i art. 13b ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Ministerstwo dokonało także usunięcia wzmianki o zakazie postoju pojazdu bez wniesienia opłaty oraz modyfikacje nazw znaków, wprowadzono w przepisach pkt 5.2.50. i 5.2.51 załącznika nr 1 do drugiego z ww. rozporządzeń. Ponadto, zgodnie z nowymi przepisami, w strefie płatnego parkowania stosowane będą niezbędne znaki pionowe określone w pkt 5.2.18 załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz znaki poziome określone w: pkt 5.2.4, pkt 5.2.5, pkt 5.2.6 i pkt 5.2.9.2 załącznika nr 2 do rozporządzenia. Zmieniono również kolejność opisów znaków D-51, D-52 oraz D-53 oraz zmodyfikowano brzmienie opisów pod rysunkami „Rys. 9.4.77. Konstrukcja znaku D-52” (na "Rys. 9.4.78. Konstrukcja znaku D-52”) i „Rys. 9.4.78. Konstrukcja znaku D-53” (na „Rys. 9.4.79. Konstrukcja znaku D-53”) w pkt 9.4 „Znaki informacyjne” w części 9 „Konstrukcje znaków drogowych pionowych” załącznika nr 1.

    Nowe przepisy są niejako skutkiem działań Rzecznika Praw Obywatelskich, który zauważył istniejący problem podwójnego karania kierowców. Od tej pory takie sytuacje nie będą miały miejsca. Z drugiej strony musimy pamiętać, że kierowca może dostać mandat, jeśli zaparkuje w strefie płatnego parkowania i jednocześnie zatarasuje kopertę lub pozostawi samochód w miejscu obowiązywania zakazu postoju.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE