- Reklama -
sobota, 27 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNie płacisz za gaz? Uważaj - będzie zimno

    Nie płacisz za gaz? Uważaj – będzie zimno

    Dwa szczególne przypadki

    Ustawa wskazuje dwa przypadki, kiedy dostawca (np. paliwa gazowego) może wstrzymać dostawy. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii może wstrzymać dostarczanie paliw gazowych lub energii, jeżeli:

    • w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że nastąpiło nielegalne pobieranie paliw lub energii;
    • odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności.

    W ramach niniejszego artykułu ważniejszy jest powód, który został wyżej wskazany na drugim miejscu.

    Procedura

    W przypadku zwlekania odbiorcy z zapłatą za świadczone usługi przedsiębiorstwo energetyczne wstrzyma dostarczanie paliw gazowych lub energii, jeżeli odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności. Jak widać, z brzmienia postanowień Prawa energetycznego wynika, że procedura „odcięcia” dostaw jest podobna tak w przypadku dostarczania paliw gazowych, jak i energii elektrycznej czy ciepła. Przedsiębiorstwo energetyczne, któremu odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, powiadamia na piśmie odbiorcę paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym o zamiarze wstrzymania dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, jeżeli odbiorca ten nie ureguluje zaległych i bieżących należności w okresie 14 dni od dnia otrzymania tego powiadomienia.

    Najważniejsze elementy procedury

    Reasumując powyższe przytoczenia, warto nadmienić, że, w przypadku zaległości w spłacie zobowiązań wobec przedsiębiorstwa energetycznego (np. gazowni), wstrzymanie dostaw może nastąpić, gdy:

    • odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności (termin płatności zwykle wskazany jest w treści faktury);
    • przedsiębiorstwo energetyczne powiadomi na piśmie odbiorcę o zamiarze wstrzymania dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, jeżeli odbiorca ten nie ureguluje zaległych i bieżących należności w okresie 14 dni od dnia otrzymania tego powiadomienia;
    • odbiorca nie ureguluje zaległości w okresie 14 dni od otrzymania powiadomienia.

    Powyższe elementy muszą być spełnione łącznie. Jeżeli chodzi o powiadomienie, o którym mowa powyżej, wypadnie podkreślić, że forma pisemna nie jest spełniona w szczególności poprzez wysłanie wiadomości e-mail lub sms. Powiadomienie na piśmie odnosi się, w zasadzie, do oświadczenia umieszczonego na kartce papieru, podpisanego przez uprawnioną osobę, doręczonego adresatowi. Ważne są także terminy. Wstrzymanie dostaw nie będzie uprawnione, gdy odbiorcy wskaże się nie 14, a np. 10 dni na spłatę zobowiązań.

    Obligatoryjne wstrzymanie dostarczania paliwa, energii lub ciepła

    Przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymuje dostarczanie paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska.
    Dotychczas mowa była o dwóch przypadkach, gdy przedsiębiorstwo mogło wstrzymać świadczenie usług. W podanych przypadkach ustawodawca wyposażył przedsiębiorstwo energetyczne jedynie w możliwość wstrzymania dostaw (nie obowiązek). Taki obowiązek następuje wówczas, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska. Przedsiębiorstwu energetycznemu należy zawsze umożliwić dojście do właściwych instalacji celem dokonania ich przeglądu. W powyższej sytuacji przedsiębiorstwu nie przysługuje jedynie – oparta na fakultatywności – możliwość wstrzymania dostaw. Jest to zatem obowiązek podyktowany koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa. Wstrzymanie dostaw dokonywane jest z takim zastrzeżeniem, że ich wznowienie nastąpi z ustaniem przyczyn uzasadniających wstrzymanie. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane wznowić dostarczanie paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła także wtedy, gdy odbiorca uregulował wszelkie wymagalne należności pieniężne (zob. wyżej).
    Przedsiębiorstwo, w przypadku obligatoryjnego wstrzymania, nie wznowi dostaw nawet wtedy, gdy odbiorca złoży reklamację na wstrzymanie dostaw. O reklamacjach będzie szerzej mowa w dalszej części artykułu.

    Reklamacja w związku z powiadomieniem o planowanym wstrzymaniu dostaw

    Reklamacje są swoistym narzędziem odbiorcy dostaw przedsiębiorstwa energetycznego, które służy polemizowaniu z ustaleniami tegoż przedsiębiorstwa.
    W przypadku, gdy odbiorca paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym złoży do przedsiębiorstwa energetycznego, które powiadomiło odbiorcę o planowanym wstrzymaniu dostaw, reklamację dotyczącą dostarczania paliw gazowych lub energii, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia, dostarczania paliw gazowych lub energii nie wstrzymuje się do czasu rozpatrzenia reklamacji. Przedsiębiorstwo energetyczne zatem nie może wstrzymać dostaw w takim przypadku nawet wtedy, gdy okres rozpatrzenia reklamacji przekracza 14 dni od momentu otrzymania przez odbiorcę powiadomienia. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane rozpatrzyć reklamację w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. Możliwa jest więc sytuacja, w której odbiorca doręczy przedsiębiorstwu reklamację w czternastym dniu od powiadomienia o planowanym wstrzymaniu dostaw. Wówczas wstrzymanie dostaw może, w najdalej idącym przypadku, nastąpić nawet 14 dni później (do momentu rozpatrzenia reklamacji). Jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w ciągu 14 dni, uważa się, że została ona uwzględniona. Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne nie uwzględniło reklamacji, a odbiorca paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym, w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji, wystąpił do stałego polubownego sądu konsumenckiego, zwanego dalej "sądem polubownym", z wnioskiem o rozpatrzenie sporu w tym zakresie, dostarczania paliw gazowych lub energii nie wstrzymuje się do czasu wydania wyroku przez ten sąd.

    Reklamacja w związku ze wstrzymaniem dostaw

    Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymało dostarczanie paliw gazowych lub energii odbiorcy paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym, a odbiorca ten złożył reklamację na wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane wznowić dostarczanie paliw gazowych lub energii w terminie 3 dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii do czasu jej rozpatrzenia. W przypadku gdy reklamacja, o której mowa, nie została pozytywnie rozpatrzona przez przedsiębiorstwo energetyczne i odbiorca wystąpił do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o rozpatrzenie sporu w tym zakresie, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii do czasu wydania decyzji przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

    Podstawa prawna

    Art. 6b, art. 6c, art. 6d ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 1059 ze zm.).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE