- Reklama -
sobota, 27 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPosłowie chcą reklam cydru

    Posłowie chcą reklam cydru

    Cel projektowanych zmian

    Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mają na celu umożliwienie reklamy cydru i perry na zasadach przewidzianych dla piwa. Dzięki wcześniejszym zmianom w tej ustawie oraz obniżeniu stawki podatku akcyzowego zwiększył się potencjał krajowej produkcji cydru. Od połowy 2013 r. krajowi producenci wprowadzili na rynek kilka odmian tego niskoalkoholowego napoju. Autorzy projektu podkreślają, że wzrost produkcji cydru i perry pozostaje w ścisłym związku z popytem na krajowe jabłka oraz produkty ich przetwórstwa, takie jak sok i koncentrat. Na mocy art. 131 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi możliwa jest reklama piwa o cechach zbliżonych do cydrów i perry. Cydr i perry są napojami o niskiej zawartości alkoholu (od 1,2% do 8,5%), otrzymanymi w wyniku fermentacji alkoholowej nastawu, bez dodatku alkoholu, następnie – podobnie jak piwo – wysycane dwutlenkiem węgla. Oprócz tego, niska zawartość alkoholu, owocowy smak i podobna, charakterystyczna pojemność butelek lub puszek sprawiają, że napoje te posiadają cechy zbliżone do piwa. Jednym z argumentów, na podstawie których dopuszczono reklamę piwa był fakt, iż z punktu widzenia zdrowia społeczeństwa spożywanie piwa jest zdecydowanie korzystniejsze niż spożywanie mocniejszych alkoholi. Istotne jest zatem wpływanie na zmianę struktury spożycia alkoholi. Cydr i perry, będące w tej samej grupie produktowej, co piwa smakowe, spożywane są w zbliżonych okolicznościach i przez podobnych konsumentów, w związku z czym ich spożycie powinno dołączyć do spożycia piwa (por. uzasadnienie poselskiego projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, www.sejm.gov.pl).

    Lek na rosyjskie embargo

    Ze względu na trudną obecnie sytuację gospodarczą i polityczną, wynikającą z wprowadzonego przez Federację Rosyjską embarga, należy – według pomysłodawców nowelizacji – szybko podjąć działania minimalizujące straty dla polskiego sektora owoców. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 5 lat rynek cydru może stanowić 2,5 % rynku piwa. Oznacza to, że jest możliwe wyprodukowanie około 90 milionów litrów cydru. Przyjmując, że z 1 kilograma jabłek uzyska się około 0,9 litra cydru, możliwe będzie zagospodarowanie około 100 tys. ton jabłek. Z kolei uprawa gruszek zajmuje około 2,91 % powierzchni upraw drzew owocowych. Obecnie gruszki w przeważającej części sprzedawane są, jako owoce świeże. Ich zagospodarowanie w przetwórstwie poprzez popularyzację perry wśród wymagających konsumentów złagodzi skutki wahań popytu i podaży. Wzmocnienie krajowego przetwórstwa oraz zapewnienie rynku zbytu dla producentów jabłek i gruszek stanowiłoby najlepszą formę wsparcia dla polskiego sadownictwa (por. uzasadnienie poselskiego projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, www.sejm.gov.pl).

    Zbawienny wpływ zmian na ustawę budżetową

    Wejście w życie projektowanej ustawy ma mieć korzystny wpływ na budżet państwa. Wpływy z tytułu podatku akcyzowego od sprzedaży napojów alkoholowych w 2011 r. wyniosły 10,296 mld złotych i stanowiły 17,8% całości wpływów państwa w tym roku. Według prognoz sprzedaż wódki w Polsce będzie systematycznie maleć, a z punktu widzenia polityki fiskalnej państwa jest to zjawisko niekorzystne. Dlatego – jak wskazują posłowie – wsparcie wzrostu spożycia cydrów i perry, tworzących wspólny rynek właściwy z piwami smakowymi, będzie korzystne dla zapewnienia stabilizacji wpływów budżetowych państwa w zakresie akcyzy. Ponadto, rynek napojów niskoalkoholowych z punktu widzenia interesu fiskalnego państwa jest rynkiem o dużej wydajności podatkowej, ze względu na niskie zagrożenie dla zdrowia publicznego i brak rozwiniętej tzw. szarej strefy (por. uzasadnienie poselskiego projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, www.sejm.gov.pl).

    Etap realizacji

    29 sierpnia 2014 roku projekt został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu oraz do Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu celem, między innymi, analizy zgodności z prawem Unii Europejskiej. Aktualnie trwają dalsze konsultacje.

    Podstawa prawna

    Art. 131 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 1356 ze zm.).

    Źródło

    www.sejm.gov.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE