- Reklama -
czwartek, 16 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPrawo cywilneOrganizowanie prac interwencyjnych

    Organizowanie prac interwencyjnych

    Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczą powiatowych urzędów pracy, osób bezrobotnych, pracodawców i organizatorów robót publicznych. Przepisy rozporządzenia umożliwią udzielanie po dniu 31 grudnia 2008r. pomocy publicznej celem realizacji prac interwencyjnych, robót publicznych oraz udzielania jednorazowej refundacji składek na ubezpieczenia społeczne uregulowanych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Określono w nim szczegółowo warunki i tryb organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne za skierowanego bezrobotnego, w tym treść wniosku o organizowanie prac interwencyjnych i robót publicznych, elementy umowy. Uregulowania te są w zdecydowanej większości powtórzeniem przepisów zawartych w rozporządzeniu z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne. Wprowadzone nowe uregulowania są związane z koniecznością dostosowania rozporządzenia do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
    Zmieniono także przepisy, które powodowały wątpliwości w działaniu powiatowych urzędów pracy. Zrezygnowano z krytykowanego zawężenia w zakresie określenia powiatowego urzędu pracy, do którego można składać wniosek o organizowanie prac interwencyjnych. Aktualnie obowiązujące uregulowanie określa, iż może to być tylko powiatowy urząd pracy właściwy dla siedziby podmiotu lub miejsca wykonywania prac interwencyjnych. Postuluje się rezygnację z tego ograniczenia i określenie, iż wniosek może być złożony do dowolnie wybranego urzędu pracy. Z drugiej jednak strony projekt zmierza w kierunku odformalizowania ubiegania się o organizowanie prac interwencyjnych i robót publicznych przez odstąpienie od przepisu, który stanowi, iż prace interwencyjne i roboty publiczne mogą być organizowane przez pracodawcę, pod warunkiem, że innym podmiotom gospodarczym realizującym takie same zadania jak wykonywane u tego pracodawcy przez skierowanych bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych nie zagraża z tego powodu likwidacja lub upadłość. Przepis ten powoduje aktualnie wiele problemów z jego praktycznym zastosowaniem, bowiem trudno określić na ile organizowanie prac interwencyjnych u danego pracodawcy może zagrażać innym pracodawcom likwidacją lub upadłością. Stwierdzenie realnego istnienia takiego zagrożenia jest w praktyce niemożliwe ze względu na to, że urzędy pracy nie posiadają instrumentów prawnych jak i odpowiedniego przygotowania do badania kondycji gospodarczej i finansowej innych podmiotów gospodarczych pod kątem możliwości ich upadłości lub likwidacji w wyniku organizowania prac interwencyjnych czy też robót publicznych na swoim obszarze.
    Ponadto przepisy projektu umożliwią organizowanie prac interwencyjnych przez osoby prawne i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czyli osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego. Wskazane jest bowiem aby organizacje takie jak, np. Caritas Polska – pomimo, iż wchodzi w skład struktury organizacyjnej kościoła – były traktowane tak samo, jak inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego i mogły ubiegać się o organizowanie prac interwencyjnych. Pomoc, o której mowa w rozporządzeniu, jest pomocą publiczną na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz pomocą w formie subsydiów płacowych na zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych. W projekcie rozporządzenia przyjęto, iż podmiot, który korzysta z pomocy będzie zobligowany do utrzymania zatrudnienia przez okres 12 miesięcy.
    W zakresie określenia grup osób, które mogą być kierowane na prace interwencyjne, roboty publiczne oraz do zatrudnienia z refundacją składki na ubezpieczenia społeczne rozporządzenie odsyła do właściwych przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008. Przepisy dotyczące pomocy publicznej wskazane w powołanym wyżej rozporządzeniu Komisji Europejskiej mają zastosowanie do beneficjentów pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, czyli do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, które otrzymały pomoc. Organ udzielający pomocy na zatrudnienie będzie zwolniony z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie umowy, będącej podstawą udzielania pomocy, jeżeli pomoc będzie udzielana zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji WE nr 800/2008. Z uwagi na bardzo pilną potrzebę umożliwienia organizowania prac interwencyjnych w podmiotach podlegających przepisom określającym zasady udzielania pomocy publicznej przewidywanym dniem wejścia w życie projektowanej regulacji jest 1 stycznia 2009 r.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE