- Reklama -
środa, 1 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaInneFinanse studentaOdpowiedzialność za operacje przeprowadzone z wykorzystaniem karty płatniczej

    Odpowiedzialność za operacje przeprowadzone z wykorzystaniem karty płatniczej

    Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych, karta płatnicza może być używana wyłącznie przez osobę, której dane identyfikacyjne zostały umieszczone na karcie płatniczej. Umowa o kartę płatniczą może przewidywać, że karta płatnicza będzie używana przez użytkownika karty płatniczej, określając jednocześnie sposób korzystania z niej. Jak podkreśla A. Adamek „Jedyną osobą poza posiadaczem karty uprawnioną do korzystania z niej jest jej użytkownik. Zgodnie z definicją ustawową jest nim osoba fizyczna upoważniona przez posiadacza do dokonywania operacji określonych w umowie w imieniu i na rzecz posiadacza, której dane identyfikacyjne są umieszczone na karcie. Użytkownikiem może być np. członek rodziny, pracownik itp. Sama procedura korzystania z karty przez niego bądź będącej karta dodatkową bądź też tą podstawową powinna być określona w umowie i kartę płatniczą”. Pamiętajmy jednocześnie, że posiadacz i użytkownik karty płatniczej, dokonując zapłaty przy użyciu karty płatniczej, obowiązani są okazać, na żądanie akceptanta, dokument stwierdzający tożsamość.

    Zgodnie z art. 46 ustawy o płatnościach, w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika jest obowiązany niezwłocznie zwrócić płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej, a w przypadku gdy płatnik korzysta z rachunku płatniczego, przywrócić obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza. Płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze do wysokości równowartości w walucie polskiej 150 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez NBP obowiązującego w dniu wykonania transakcji, jeżeli nieautoryzowana transakcja jest skutkiem:

    • posłużenia się utraconym przez płatnika albo skradzionym płatnikowi instrumentem płatniczym lub
    • przywłaszczenia instrumentu płatniczego lub jego nieuprawnionego użycia w wyniku naruszenia przez płatnika obowiązku.

    Oczywiście każdy płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze w pełnej wysokości, jeżeli doprowadził do nich umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia co najmniej jednego z obowiązków wymienionych w art. 42 ustawy – użytkownik uprawniony do korzystania z instrumentu płatniczego jest obowiązany korzystać z instrumentu płatniczego zgodnie z umową ramową oraz zgłaszać niezwłocznie dostawcy lub podmiotowi wskazanemu przez dostawcę stwierdzenie utraty, kradzieży, przywłaszczenia albo nieuprawnionego użycia instrumentu płatniczego lub nieuprawnionego dostępu do tego instrumentu.

    Po dokonaniu zgłoszenia płatnik nie odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze, chyba że płatnik doprowadził umyślnie do nieautoryzowanej transakcji.

    Jeżeli dostawca, wbrew obowiązkowi, nie zapewnia odpowiednich środków umożliwiających dokonanie w każdym czasie zgłoszenia, o którym mowa w art. 42 ustawy, płatnik nie odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze, chyba że płatnik doprowadził umyślnie do nieautoryzowanej transakcji.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE