- Reklama -
środa, 1 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPrawo klienta do reklamacji produktów spożywczych

    Prawo klienta do reklamacji produktów spożywczych

    Klient ma prawo do reklamacji także towaru spożywczego, który nie spełnia odpowiednich warunków jakie powinien jest spełniać lub o jakich zapewniał go sprzedawca. Zasadniczo klient powinien zawiadomić sprzedawcę (złożyć reklamację) niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności towaru z umową. Oczywiście przepisy prawa ograniczają prawa klienta do reklamacji, do określonego czasu, po upływie którego prawo to mu już nie przysługuje. W przypadku gdy towar spożywczy jest paczkowany, maksymalny okres w jakim klient może reklamować towar wynosi 3 dni od dnia otwarcia opakowania. W przypadku towaru sprzedawanego luzem (odmierzony w miejscu zakupu np. warzywa) okres reklamacji towaru także wynosi 3 dni liczone jednak w tym wypadku od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru. Reklamacja powinna nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia. Warunek ten nie odnosi się do towarów paczkowanych, dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. W takim przypadku maksymalny okres w jakim klient może reklamować towar wynosi dwa lata od wydania tego towaru kupującemu. Terminy związane z reklamacją towaru biegną zawsze na nowo w razie wymiany towaru.
     
    Sprzedawca przyjmując reklamację od klienta, nie musi jej uwzględnić od razu. Prawo przewiduje termin do rozpatrzenia reklamacji, który wynosi nie więcej niż 14 dni. Dotyczy to zarówno towarów spożywczych, jak również innych pozostałych. Jeżeli sprzedawca, nie ustosunkuje się do reklamacji klienta w tym terminie, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną. Wówczas powinien spełnić żądanie klienta składane przy reklamowaniu towaru. Składając reklamację klient powinien oświadczyć, czy żąda wymiany towaru, zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny (lub naprawy, gdy jest to możliwe), a sprzedawca uznając reklamację winien dostosować się do tego żądania. Klient nie może żądać zwrotu pieniędzy (odstąpić od umowy) tylko w sytuacji gdy niezgodność towaru z umową jest nieistotna (np. uszkodzenie opakowania nie wpływające w żaden sposób na sam towar). W pozostałych przypadkach sprzedawca nie może narzucać klientowi wymiany towaru o ile klient żąda zwrotu pieniędzy.
     
    Uznanie reklamacji przez sprzedawcę nie powoduje jego straty. Ma on prawo żądać odszkodowania od swoich dostawców. Termin w jakim sprzedawca może wystąpić z takim żądaniem do dostawcy wynosi sześć miesięcy i zaczyna biec z chwilą uznania reklamacji kupującego, jednak nie później niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić. 
     
    Pamiętaj:
    1.     Udzielaj klientom rzetelnej i jasnej informacji o towarach.
    2.     Oznacz towary cenami, aby klient wiedział jaka jest cena towaru.
    3.     Klient ma prawo do reklamacji towaru.
    4.     Termin reklamacji dla towarów spożywczych wynosi 3 dni.
    5.     Klient powinien wskazać czy żąda zwrotu pieniędzy czy wymiany towaru.
    6.     Możesz rozpatrzyć reklamację w terminie do 14 dni.
    7.     Możesz żądać zapłaty za reklamowany towar od swojego dostawcy.
    Porady prawne / Pomoc prawna
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE