- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej

    System ePUAP

    Czemu służy system ePUAP?
    Korzystając z systemu ePUAP można załatwić wiele kwestii. Możliwe jest między innymi złożenie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, uzyskanie odpisu czy zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego, dopisanie do spisu wyborców, rejestracja pojazdu, wydanie wtórnika prawa jazdy, uzyskanie pozwolenia na budowę, czy rozbiórkę, koncesji, czy zezwolenia. Można też załatwić wiele rzeczy związanych z podatkami, czy cłem. System zawiera także informacje związane z dofinansowaniem z funduszy Unii Europejskiej. Rodzaj spraw, które można załatwić tą drogą figuruje w zakładce „Alfabetyczna lista spraw”. Można też ewentualnie wpisać poszukiwaną sprawę w wyszukiwarce znajdującej się na stronie. Należy jednak upewnić się, czy urząd właściwy dla wnioskodawcy rozpatruje sprawy w ten sposób. Nie wszystkie bowiem urzędy udostępniają swoje usługi tą drogą. W przypadku, gdy jest to możliwe trzeba oczywiście wypełnić odpowiedni formularz. Każda sprawa, którą można załatwić w systemie ePUAP posiada krótki opis i jej szczegóły, tj. kogo dotyczy, czas realizacji, wymagane dokumenty, opłaty, podstawę prawną oraz tryb odwoławczy. System jest przejrzysty i prowadzi użytkownika krok po kroku. Rejestracja
    Korzystanie z sytemu ePUAP wymaga rejestracji konta na stronie www.epuap.gov.pl. Rejestracja w portalu jest darmowa i prosta. Założenie konta wymaga podania:
    – imion i nazwiska,
    – adresu e-mail koniecznego do otrzymywania wiadomości zwrotnych,
    – identyfikatora użytkownika systemu, czyli loginu niezbędnego do każdorazowego logowania się do systemu.
    Konieczny jest również wybór metody uwierzytelniania. Do wyboru są dwie opcje:
    – tradycyjna, czyli za pomocą hasła – za każdym razem, podczas logowania się do systemu, trzeba podawać utworzone przy rejestracji hasło,
    – logowanie przy pomocy certyfikatu – w takim przypadku należy dodać stronę ww.epuap.gov.pl do zaufanych witryn.

    Trzeba pamiętać, że przed założeniem konta niezbędna jest akceptacja regulaminu ePUAP  W przeciwnym wypadku konto nie zostanie założone. Po założeniu konta  użytkownik powinien uzupełnić odpowiednie dane, np. podać, czy jest osobą fizyczną, czy prawną, podać dokładne dane adresowe, czy też swój identyfikator (PESEL, REGON). Po założeniu konta w systemie ePUAP, należy złożyć jedną wizytę w wybranym urzędzie, aby uwierzytelnić swój profil. Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa a w szczególności ma zapobiec sytuacji podszywania się pod inną osobę w systemie.

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE