- Reklama -
wtorek, 7 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZatrudnianie pracowników tymczasowych

    Zatrudnianie pracowników tymczasowych

    Zaproponowane zmiany spowodują również obowiązek wystawiania pracownikowi tymczasowemu świadectwa pracy raz w roku kalendarzowego uwzględniając wszystkie okresy zatrudnienia w danym roku. Ponadto w każdym czasie, na żądanie pracownika tymczasowego, agencja pracy tymczasowej jest obowiązana wydać świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej kolejnej umowy o pracę lub świadectwo pracy dotyczące łącznego okresu zatrudnienia w agencji pracy tymczasowej przypadającego przed zgłoszeniem takiego żądania. Zlikwiduje to konieczność wystawiania świadectwa pracy przez agencję pracy tymczasowej za każdym razem rozwiązania bądź wygaśnięcia stosunku pracy.
     
    Przepisy projektu spowodują eliminację wielokrotnego powtarzania przez pracownika tymczasowego szkoleń z zakresu bhp i wstępnych badań lekarskich, jeżeli przerwa między jednym zatrudnieniem a następnym z tą samą agencją nie będzie trwała dłużej niż 30 dni. Dodany art. 8a stanowi, że osoba, z którą agencja pracy tymczasowej nawiązuje kolejną umowę o pracę w ciągu 30 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę, w celu skierowania do tego samego pracodawcy użytkownika do wykonywania takiej samej pracy tymczasowej albo pracy na tym samym stanowisku lub na stanowisku o takich samych warunkach pracy, w okresie objętym zaświadczeniem lekarskim, nie podlega wstępnym badaniom lekarskim, jeżeli przerwa między kolejnymi umowami o pracę nie była spowodowana niezdolnością tej osoby do pracy lub innym zdarzeniem mającym wpływ na stan jej zdrowia. Kolejny dodany art. 8 b mówi o tym, że przed dopuszczeniem pracownika tymczasowego do wykonywania powierzonej pracy nie jest wymagane szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w przypadku skierowania do tego samego pracodawcy użytkownika w celu świadczenia takiej samej pracy tymczasowej albo pracy na tym samym stanowisku lub stanowisku o takich samych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o pracę nawiązanej w ciągu 30 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę.
     
    W aktualnie obowiązującym stanie prawnym niedopuszczalne jest zatrudnianie pracowników tymczasowych u pracodawcy użytkownika jeżeli w przeciągu ostatnich 6 miesięcy nastąpiły zwolnienia grupowe. Również w każdej sytuacji rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy agencja ma obowiązek wystawić świadectwo pracy. Taki sam obowiązek istnieje również w przypadku wstępnych badań lekarskich oraz szkoleń z zakresu BHP.
     
    Postulowany stan spowoduje zwiększoną możliwość elastycznego zatrudniania pracowników, jak również zlikwiduje czasochłonną i kosztowną barierę administracyjną w funkcjonowaniu agencji pracy tymczasowej w postaci zmniejszenia wystawiania świadectw pracy jak również znacznej eliminacji niepotrzebnych bo powtarzających się szkoleń z zakresu BHP i wstępnych badań lekarskich.
     
    Zaproponowane zmiany spowodują większą aktywizację zawodową pracowników tym samym zmniejszając bezrobocie. Koszty zatrudniania pracowników tymczasowych ulegną znacznemu zmniejszeniu a tym samym staną się bardziej konkurencyjni na rynku pracy. Proponowane zmiany nie zwiększą kosztów po stronie budżetu państwa. Wręcz przeciwnie, zwiększenie liczby zatrudnianych pracowników spowoduje większe wpływy do budżetu państwa z tytułu podatków, ubezpieczeń społecznych.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE