Tymczasem, jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów –Telekomunikacja Polska SA przesyłała elektroniczny obraz faktury na adres e-mail lub indywidualne konto na portalu internetowym nawet tym abonentom, którzy nie zaakceptowali tej formy wysyłki. TP SA dokonała jednostronnej zmiany sposobu dostarczania faktur do części abonentów 1 stycznia 2011 r. Zmiana objęła prawie 90 tys. konsumentów.
Zgodnie z § 3 wyżej wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów, przesyłanie, w tym udostępnianie faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji ich odbiorcy. Należy także pamiętać o tym, że faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury określa podatnik.
Przechowywanie e-faktur
Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, że faktury przesłane drogą elektroniczną powinny być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:
1) autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;
2) łatwe ich odszukanie;
3) organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.
Istotne jest także to, że podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju są zobowiązani do przechowywania e-faktur na terytorium kraju. Jednakże zasada ta nie ma zastosowania w sytuacji, gdy faktury są przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej w sposób umożliwiający organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur. Faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępniane są organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.
Telekomunikacja Polska SA naruszyła zbiorowe interesy konsumentów
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że Telekomunikacja Polska SA – poprzez pominięcie wymogu prawnego uzyskania zgody odbiorców na przesłanie faktur elektronicznych zamiast w formie papierowej – naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Spółka została zobowiązana do uzyskania brakujących zgód klientów otrzymujących faktury elektroniczne, a tym, którzy ich nie wyrażą – musi dostarczać faktury w formie papierowej. Ma na to 120 dni od uprawomocnienia się decyzji. Prezes UOKiK nałożyła na spółkę także obowiązek poinformowania Urzędu w terminie 140 dni o realizacji nałożonego zobowiązania.