- Reklama -
środa, 1 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaFormularze sądoweMasz legitymacje – masz odszkodowanie

    Masz legitymacje – masz odszkodowanie

    Zgodnie z regulacją jedynym dokumentem, który może potwierdzić uprawnienia, które przysługują osobie poszkodowanej podczas wykonywania zadań służbowych poza granicami państwa jest legitymacja – której wzór określa załącznik do rozporządzenia. Jest ona wydawana przez Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia bądź osobę przez niego upoważnioną na wniosek uprawnionego żołnierza lub pracownika. Aby otrzymać legitymację osoba uprawniona musi dostarczyć odpowiednio orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej lub zaświadczenia zakładu opieki zdrowotnej, dla którego organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej – wydanego po powrocie do kraju oraz dwie fotografie. W terminie 30 dni od daty założenia wniosku Szef Inspektoratu wydaje legitymację. Natomiast w przypadku, gdy wniosek nie spełnia określonych wymagań podmiot uprawniony do wydania dokumentu wzywa osobę uprawnioną bądź jej pełnomocnika do uzupełnienia wniosku lub załączników w terminie 30 dni pod rygorem odmowy wydania legitymacji.

    W legitymacji zawarte są takie informacje jak: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL, adres zamieszkania, nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, miejsce oraz termin służby/pracy poza granicami państwa, nazwę jednostki wojskowej. Oczywistym jest, iż dane te odnoszą się do osoby uprawnionej. Dodatkowo w legitymacji zawarte jest miejsce i data wystawienia dokumentu, określenie terminu ważności legitymacji i adnotacje służbowe, które wskazują warunki posługiwania się dokumentem oraz kod schodzenia według klasyfikacji ICD – 10, czyli Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych..

    Legitymację można odebrać osobiście albo za pomocą osoby upoważnionej. W pierwszym przypadku należy przedstawić dowód osobisty bądź inny dokument potwierdzający tożsamość. Natomiast, gdy legitymację odbiera osoba upoważniona, jest ona zobligowana do przedstawienia do wglądu dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby upoważnionej, a także upoważnienia do odebrania legitymacji za osobę uprawnioną. Osoba odbierająca legitymację potwierdza jej odbiór własnoręcznym, czytelnym podpisem.

    Legitymację można wymienić, w sytuacji, gdy osobie uprawnionej zmieniły się dane personalne wpisane do dokumentu, a także w przypadku uszkodzenia lub zniszczeniu oraz braku miejsca na dalsze wpisy. Wymiana dokumentu dokonywana jest na wniosek osoby uprawnionej. Natomiast na skutek utraty legitymacji albo upływu jej terminu ważności Szef Inspektoratu na wniosek osoby uprawnionej wydaje nowa legitymację. Jednakże, w przypadku odzyskania utraconej legitymacji osoba uprawniona zobowiązana jest do zwrócenia jej Szefowi Inspektoratu w terminie 14 dni od dnia jej odzyskania.

    Internetowa Kancelaria Prawna
    www.SerwisPrawa.pl  

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE