- Reklama -
czwartek, 2 maja 2024
- Reklama -
Więcej

    Nienależyta realizacja roszczenia

    Według Urzędu niekorzystne dla kupujących bilet na koncert, są zbyt szerokie uprawnienia organizatora imprezy do dokonania zmian dotyczących przebiegu imprezy – łącznie z jej odwołaniem, usunięciem uczestników, zmianą miejsc czy sektorów. W rezultacie tego konsument nigdy nie ma pewności, że koncert, na którym mu zależy, odbędzie się na ustalonych wcześniej i opłaconych warunkach. Zdaniem Prezes UOKiK dokonywanie w programie imprezy zmian m.in. artystycznych bądź czasowych jest dopuszczalne, pod warunkiem, że organizator wskazał ważne, uzasadnione przyczyny. Zgodnie z obowiązującym prawem, w przypadku zmiany istotnych warunków umowy konsument powinien mieć możliwość odstąpienia od niej i zwrotu pieniędzy proporcjonalnie do kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę.

     

    Wątpliwości Urzędu wzbudziły także zastrzeżenia organizatorów, że nie odpowiadają za zmiany w programie imprezy/koncertu, wynikające z odwołania występu przez wykonawcę. Stanowi to istotne ograniczenie odpowiedzialności agencji za nienależyte wykonanie zobowiązania. W praktyce, bowiem odstąpienie przez artystę od realizacji umowy może wynikać z niedopełnienia przez organizatora warunków przewidzianych odrębnym kontraktem – łączącym artystę z agencją. Konsumentowi przysługuje w takim wypadku prawo do zwrotu biletu bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

    Ponadto Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował wyłączanie odpowiedzialności organizatorów imprezy za bezpieczeństwo uczestników. Zgodnie z przepisami dotyczącymi imprez masowych, organizatorzy zobligowania są do jego zapewnienia. Niemniej jednak zastrzegają, że kupujący przebywa na imprezie na własne ryzyko i odpowiedzialność – organizator nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za powstałe ewentualne uszkodzenia słuchu i/lub utratę zdrowia. Konsument ma ograniczone możliwości dochodzenia roszczeń w związku z nienależytą realizacją świadczenia. Organizatorzy wskazują, że w związku z odwołaniem koncertu, zmianą wykonawcy – konsumentowi nie należy się rekompensata ani odszkodowanie. Tymczasem konsument może dochodzić ich na drodze sądowej niezależnie od zwrotu pieniędzy bezpośrednio od przedsiębiorcy.

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował 12 przedsiębiorców, którzy organizują imprezy masowe. Aktualnie wyniki są analizowane w ramach postępowań wyjaśniających w sprawie Agencji INDEPENDA z Katowic, Agencji Artystycznej „GO AHEAD” z Poznania, Live Nation, Good Music Productions oraz Makroconcert Media z Warszawy. W przypadku stwierdzenia, że przedsiębiorcy stosują postanowienia tożsame z umieszczonymi w Rejestrze klauzul niedozwolonych, zostaną wszczęte postępowania właściwe. Ponadto Prezes UOKiK może skierować do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozwy o uznanie kwestionowanych postanowień za niedozwolone.

    UOKiK zwraca ponadto uwagę, że zgodnie z prawem wzorzec umowny ustalony przez jedną ze stron – w szczególności ogólne warunki umów, regulamin – wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy. Jeśli konsument znajdzie w nich klauzule, które w trakcie realizacji świadczenia mogą naruszać jego interesy, powinien negocjować z przedsiębiorcą ich treść.

    www.SerwisPrawa.pl

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE