- Reklama -
czwartek, 2 maja 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaMajątek i pieniądzePodatnicy mogą liczyć na pomoc administracji podatkowej

    Podatnicy mogą liczyć na pomoc administracji podatkowej

    Asysta dla przedsiębiorców

    Nowy pomysł Ministerstwa Finansów polega na wprowadzeniu urzędu „asystenta podatnika”. Ów asystent będzie miał przysługiwać każdemu nowemu mikroprzedsiębiorcy. Oczywiście nie na zawsze. Na pomoc asystenta podatnik będzie mógł liczyć nie dłużej, niż przez 18 miesięcy (licząc od momentu uzyskania NIP-u). Po co przedsiębiorcom państwowy asystent? Ministerstwo twierdzi, że usprawni on m. in. obsługę wydawania oraz jakość interpretacji indywidualnych. Powstanie specjalny organ, który skupi swoja działalność właśnie na wydawaniu wspomnianych interpretacji, a nazywać się będzie Biuro Informacji Podatkowej.

    Centrum Informacji Rządu podało do informacji, że:

    „Przewidziano ustawowe regulacje dotyczące obsługi i wsparcia podatnika w zakresie samodzielnego, prawidłowego i dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych (…)”.

    Pomoc Ministerstwa Finansów, a w zasadzie pracowników administracji podatkowej, polegać będzie również na obsłudze podań, deklaracji oraz zaświadczeń potrzebnych podatnikom. Zagubieni w meandrach prawa podatkowego podatnicy, będą mogli liczyć na pomoc w zakresie jego interpretacji. Na taką samą pomoc będą mogli liczyć ci, którzy mają zamiar rozpocząć prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

    e-Pomoc

    Jak ma wyglądać taka pomoc? Przede wszystkim na informowaniu i odpowiedniej komunikacji z podatnikami. Odpowiednia komunikacja oznacza tu zastosowanie „nowych technologii” czyli możliwość kontaktu z urzędem za pomocą internetu. Wszystko w ramach programu e-Podatnik oraz elektronicznej Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej.

    Jak podaje komunikat CIR, dzięki wprowadzeniu ustawy podatnik będzie mógł m. in.:

    • złożyć deklaracje podatkowe dotyczące podatku akcyzowego w każdym urzędzie skarbowym, a ten przekaże je właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (podobne rozwiązania będą odnosiły się do zadań realizowanych przez ZUS, tzn. płatnik składek na ubezpieczenie społeczne będzie mógł złożyć w dowolnym urzędzie skarbowym dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe związane z ubezpieczeniem społecznym),
    • liczyć na wsparcie asystenta podatnika, którego zadaniem będzie udzielanie pomocy w indywidualnych sprawach podatnika,
    • w wyniku udostępnienia Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej każdy podatnik otrzyma jednolitą informację dotyczącą stosowania przepisów prawa podatkowego, niezależnie od jego miejsca zamieszkania.

    Wszystkie prace związane z wprowadzeniem ustawy, mają docelowo posłużyć mobilizacji podatników do wypełniania swych obowiązków podatkowych. Zaznaczmy, że terminowego wypełniania. Efektem czego ma być zmniejszenie ilości obowiązków, które obecnie leżą po stronie urzędników. Chodzi tu oczywiście o kontrole czy ciągnące się postępowania podatkowe. Nowa ustawa ma zatem ułatwić życie nie tylko przedsiębiorcom.

    Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. z wyjątkiem przepisów dotyczących obsługi i wsparcia w centrach obsługi, które mają obowiązywać od 1 września 2015 r.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE