- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPostępowanie administracyjneCzy można przywrócić termin do wniesienia odwołania od decyzji administracyjnej?

    Czy można przywrócić termin do wniesienia odwołania od decyzji administracyjnej?

    Odwołanie od decyzji administracyjnej

    Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji. Generalnie odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji.

    Odwołanie należy złożyć do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie.

    Przywrócenie terminu do złożenia odwołania od decyzji administracyjnej

    Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dopuszczają możliwość przywrócenia terminu do złożenia odwołania od decyzji administracyjnej. Regulacja stanowi bowiem, że w razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin. Oznacza to, że wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu należy równocześnie złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej.

    Kiedy można uznać, że nie złożenie odwołania od decyzji nastąpiło bez Twojej winy?

    Przede wszystkim należy wskazać, że niezawinioną przyczyną tego, że nie zachowałeś terminu do złożenia odwołania od decyzji będzie np.:

    • pobyt w szpitalu, który uniemożliwił Ci złożenie odwołania w terminie,
    • niedoręczenie lub nieprawidłowe doręczenie decyzji administracyjnej.

    W orzeczeniach sądów można również odnaleźć sytuacje, które zostały za nie wystarczające do przywrócenia terminu do złożenia odwołania. Należy do nich między innymi:

    • nieznajomość prawa (Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 sierpnia 1997 r. orzekł, że nieznajomość prawa nie może być uznana za okoliczność usprawiedliwiającą uchybienie terminu do wniesienia odwołania.);
    • oczekiwanie na poradę radcy prawnego (Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 listopada 1997 r. orzekł, że oczekiwanie na poradę radcy prawnego nie jest przesłanką uprawdopodobniającą brak winy strony w uchybieniu terminu do dokonania czynności procesowej.);
    • niewywiązanie się z przyjętego obowiązku oddania decyzji jej adresatowi przez osobę, której doręczono decyzję zastępczo (Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z z dnia 20 lutego 2009 r. orzekł, że niewywiązanie się z przyjętego obowiązku oddania decyzji jej adresatowi przez osobę, której doręczono decyzję zastępczo, nie zwalnia adresata z winy w przypadku, gdy uchybił on terminom procesowym na skutek takiego zaniedbania. Doręczenie zastępcze bowiem z mocy art. 43 k.p.a. wywołuje takie skutki jak doręczenie adresatowi do rąk własnych. Niedbalstwo osoby, do rąk której dokonano doręczenia zastępczego jest traktowane tak samo jak adresata decyzji. W sytuacji gdy miało miejsce doręczenie zastępcze, brak winy strony w uchybieniu terminowi, to taka okoliczność, która uniemożliwiła osobie odbierającej decyzję jej oddanie adresatowi. Taka okoliczność to nie jest zapomnienie, zatem niedbalstwo w wywiązaniu się z przyjętego zobowiązania, ale niemożność działania z przyczyn niezależnych od tej osoby.).

    O przywróceniu terminu postanawia właściwy w sprawie organ administracji publicznej. Jeśli organ odmówił przywrócenia terminu do złożenia odwołania od decyzji administracyjnej – masz jeszcze możliwość złożenia zażalenia. Należy bowiem wskazać, że zgodnie z art. 59 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego, od postanowienia o odmowie przywrócenia terminu służy zażalenie. O przywróceniu terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia postanawia ostatecznie organ właściwy do rozpatrzenia odwołania lub zażalenia. Przed rozpatrzeniem prośby o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia organ administracji publicznej na żądanie strony może wstrzymać wykonanie decyzji lub postanowienia.

    Podstawa prawna:
    Art. 58 – 60 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 1960 nr 30 poz. 168)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE